El tiempo - Tutiempo.net
Alcoi
El temps

5 etapes cicloturistes per a conéixer la Vall d’Albaida

Aquest itinerari recorre un total de 24 municipis de la comarca. | Foto: valldalbaida.com
  • Les cinc etapes que conformen aquesta ruta ciclista sumen més de 200 kilòmetres de recorregut.

• L’etapa més llarga, amb més de 55 kilòmetres, viatja des de Bocairent fins a Aielo de Malferit

L’oci ha sigut un dels grans afectats per les mesures restrictives i les recomanacions sanitàries derivades de la crisi sanitària de la Covid-19. No obstant això, l’orografia de la Vall d’Albaida ens ofereix un món de possibilitats per a trobar allò que busquem sense haver d’allunyar-se de casa.

Des de la declaració de l’estat d’alarma fa ara un any, i més concretament després del confinament que va tindre paralitzat el país durant 98 dies, els passejos a peu i en bicicleta s’han convertit en el millor aliat per a eixir dels habitatges i reprendre, encara que siga mínimament, la vida social.

Descobrir nous territoris i gaudir dels paisatges coneguts és el que es pretén amb la Gran Travessia de la Vall d’Albaida impulsada pel departament de Turisme de la comarca sota el nom Roda la Vall d'Albaida. Un total de cinc etapes serveixen per a acumular més de 200 kilòmetres per tot el territori valldalbaidí. Un viatge a pedals que recorre 24 dels nostres municipis (amb possibilitat d’ampliar a una desena amb les variants temàtiques de la ruta), acumulant un total de 6.667 metres de desnivell positiu.

• PRIMERA ETAPA: ONTINYENT-BOCAIRENT

El punt de partida que es proposa a la guia Roda la Vall d’Albaida és el Palau de la Vila d’Ontinyent. A través dels horts periurbans abandonarem la capital de la comarca en direcció al paratge del Pou Clar. Continuant amb l’itinerari, vorejant la serra de l’Ombria, arribem al Camí de Ponce: una pista forestal que ascendeix amb pronunciats zig-zags fins el refugi de Riello.

Tot seguit a l’arribada del refugi, una senda estreta marcarà el camí fins a l’ermita del Santo Cristo de Bocairent, ubicada en mitat d’un paisatge aïllat i solitari. Un cop arribats a Bocairent es proposa un recorregut d’anada i tornada que ens permeta endinsar-nos en la serra de Mariola.

Aquesta ruta suma poc menys de 45 kilòmetres entre camins, pistes i carretera i compta amb un desnivell positiu acumulat de 946 metres.

• SEGONA ETAPA: BOCAIRENT-AIELO DE MALFERIT

Aquesta segona etapa parteix dels carrers bocairentins del Mestre Serrano i Martí Calabuig, amb intenció d’eixir de la localitat pel passeig de la Derrota. Es tracta de la ruta més llarga i amb un major desnivell acumulat: poc més de 55 kilòmetres de distància i 973 metres de desnivell.

Seguint el barranc de la Frontera, que quedarà a l’esquerra, arribem a l’Alt de Ponce. En l’encreuament seguirem cap al ponent per anar a buscar el mas de Ponce. Continuant cap a l’oest (en direcció a Fontanars dels Alforins) travessarem la serra Grossa fins a arribar a Aielo de Malferit per la part més antiga d’aquesta població.

• TERCERA ETAPA: AIELO DE MALFERIT-LLUTXENT

L’equador d’aquest conjunt de cinc etapes comença, des d’Aielo de Malferit, en direcció cap a l’Olleria pel conegut com Camí de l'Ermita (quedant a pocs kilòmetres l’ermita de Sant Joan Baptista). En passar l’Olleria, pel Camí de Bellús, quedem davant la serra Grossa. Creuant el barranc del Salido arribem a Bellús, des d’on continuarem fins a Benigànim i Quatretonda.

Des del Pla de Corrals, i passant per la pedrera de Buixcarró, ascendirem fins al pla de la Vinyavella. Des d’aquest pla podrem accedir a Pinet per a completar el tram final fins a Llutxent. Una etapa de 50 kilòmetres i mig i poc més de 500 metres de desnivell positiu acumulat.

• QUARTA ETAPA: LLUTXENT-ALBAIDA

Eixint de Llutxent pel camí que arriba al cementeri prendrem com a referència el Benicadell i la serra d’Ador. Després de dos desviaments arribarem al municipi de Montixelvo (Benicolet quedarà a l’esquerra) per a continuar cap a Terrateig. Després continuarem en direcció a Castelló de Rugat, on arribarem per l’est del municipi.

Seguint el camí vell de Ràfol arribarem a aquest municipi, d’on pareix la ruta temàtica Ombria del Benicadell. Des de Beniatjar, pel camí vell de Xàtiva, visitem la població d’Otos, des d’on anirem a buscar Carrícola pel mateix camí que, més endavant, ens durà pels municipis de Bèlgida, Palomar i, finalment, Albaida.

Aquesta etapa suma quasi 40 kilòmetres entre camins, pistes i carretera i compta amb menys de 400 metres de desnivell positiu acumulat.

• CINQUENA ETAPA: ALBAIDA-ONTINYENT

Arribem a la fi d’aquesta ruta per la Vall d’Albaida sobre rodes. Tot just en passar el primer poble que ens trobem, Benissoda, un dels municipis més menuts de la comarca quant a extensió, arribem a Agullent. Des d’ací, pel camí vell d’Agullent, arribem novament a la capital de la Vall d’Albaida, Ontinyent, municipi en què cinc dies abans començava l’aventura.

L’última etapa té una distància inferior a 10 kilòmetres, amb poc més de 400 metres de desnivell positiu acumulat.