El tiempo - Tutiempo.net
Alcoi
El temps

Carmelites: l'altra família, la del cole

Quico Borrell, director pedagògic de les Carmelites/AM
El col·legi la Presentació imparteix infantil, primària i ESO, a més de Formació Professional Bàsica de perruqueria i fusteria

El Col·legi de les Carmelites fa més d' un segle que està a la ciutat d'Alcoi. En els últims anys ha viscut molts canvis, com la renovació de l'equip directiu des que les monges cediren la titularitat a la Fundació VEIS. També han incorporat noves metodologies, com el treball per projectes o les intel·ligències múltiples. Però mantenen el que, segons explica el director pedagògic Quico Borrell, és el més important per al col·legi: una atenció personalitzada i una comunicació fluida amb les famílies.

Renovació i pedagogia dels sentiments
A les Carmelites ja fa temps que es treballa per projectes a infantil, i ara es vol incorporar esta metodologia a la resta de cursos. També es fa treball cooperatiu, formant equips de quatre alumnes. Està tot estructurat i pautat perquè tots els membres de l'equip participen per igual, i donar així més valor a la col·laboració. Quico Borrell explica que estos canvis són necessaris per a motivar els xiquets, que hui en dia estan més acostumats a vore pantalles, a estar més estimulats. En algun moment els has d'explicar alguna cosa, però amb una classe magistral s'avorreixen. No és qüestió de revolucionar-ho tot però si d'anar introduint coses noves.

Tot i això, Quico Borrell reconeix que de vegades no és tanta renovació perquè hi ha coses que ja s'estaven fent al col·legi. Mantenim allò que funciona i ens han caracteritzat sempre, com és l'atenció personalitzada, acompanyar els xiquets, estar molt pendents del que fan, i marcar pautes clares de treballar. Així, l'atenció a les emocions i la psicologia positiva és un dels punts forts del centre. Quico Borrell explica que han de conéixer els sentiments des que són xicotets, si s'enfaden, saber per què estan enfadats. I també aprendre a lidiar i gestionar sentiments complicats. És com el tema dels deures – explica Borrell – que no li agraden a ningú, però quan arriben a adults tindran frustracions i hauran de fer coses que no els agrada, i els hem d'educar a gestionar eixes emocions.

En esta línia, compten amb un Projecte d'interiorització en tot infantil i primària que ajuda als xiquets a buscar la tranquil·litat i la reflexió, sobretot en els moments que estan més alterats. Per exemple, en socials, ara anem a fer una meditació que consisteix a tancar els ulls i imaginar-se que estem en els romans... Una activitat a la qual dediques 10 minuts, es tranquil·litzen un poc, i no deixa d'estar dins l'assignatura.

Acollidors experts
Un altre punt diferenciador del centre és un protocol d'acollida molt treballat. Fa uns anys, amb la crisi, es produïren molts canvis de domicili i molts xiquets arribaven a meitat curs. També l'augment de la immigració va influir, i el professorat es va formar per a treballar amb gent immigrant i les seues famílies. Quico Borrell recorda que Fa uns cinc anys, entraven més de 30 xiquets nous al llarg del curs i a meitat escolarització, en quart o quint de primària. Alguns venien de l'estranger i desconeixien la llengua. Així que el procés està estructurat per a què eixa incorporació siga més tranquil·la i més profitosa per al xiquet. En eixos dies teníem cada setmana xiquets de nova incorporació. Enguany no ha entrat pràcticament ningú.

Esta acollida tan treballada fa que el centre siga un dels d'Alcoi amb major percentatge de diversitat, que en les Carmelites consideren com un
element enriquidor. Al col·legi hi ha diferents ètnies i nacionalitats que afavoreixen un clima de tolerància i respecte, i que no influeix en el nivell acadèmic, ja que com explica Borrell, sempre hem lluitat perquè el nivell acadèmic siga excel·lent per a tots. Si l'alumne vol fer un batxiller, que tinga bon nivell. Si vol fer una FP bàsica o un cicle formatiu, que ho faça en garanties. Estan tots els alumnes ben atesos i acaben en bon nivell i preparats.

Cultura religiosa
El Col·legi de les Carmelites és de tradició cristiana, lligada durant més de 150 anys a la congregació de les Carmelites. Actualment a la congregació queden mitja dotzena de monges que viuen al carrer Caragol. Però ja no formen part de la direcció del col·legi, sinó que cediren la titularitat a la Fundació VEIS - Vedruna Educació Integral Solidària –, de la qual formen part col·legis de tota la Comunitat valenciana i Múrcia, i a la que pròximament s'unirà també el País Basc. Tot i estar jubilades, Quico Borrell explica que les monges estan molt presents en la vida del centre, i mantenim la seua filosofia, on són importants els valors d'acollida, d'ajuda i de solidaritat. Tenen una personalitat especial, saben que la manera d'entendre la religió no és la mateixa ara i s'adapten als nous temps. De fet, conscients de la varietat d'alumnes en el centre, de diferents religions i fins i tot no creients, el col·legi ofereix l'assignatura de cultura religiosa, en la que s'expliquen les religions des de la cultura i no des de la fe.

Més que un col·legi
El col·legi de la Presentación acull xiquets a partir de tres anys, i cobreix primària i ESO. En total són al voltant de 530 alumnes i 50 professors. També compta amb dos cursos de Formació Professional Bàsica, de fusteria i perruqueria, que s'imparteixen en el Centre Vedruna, al carrer del Tap.

Però Les Carmelites no sols ofereix atenció en horari escolar. El centre manté les portes obertes a les vesprades, i són molts els pares que es queden al pati conversant mentre els xiquets juguen. També compten amb el Club Vedruna, un local annexe on les famílies poden celebrar actes i festes. A més de les activitats del club esportiu o dels Muntanyers Vedruna, on molts monitors són antics alumnes i mestres del col·legi.
Són tot xicotets detalls que ajuden a crear eixa sensació de família. Quico Borrell explica que s'intenta fomentar un clima de confiança perquè puga haver una comunicació fluida entre escola i família. Oferim una atenció personalitzada, i en definitiva som una família més gran, més extensa. Som la família del cole.