El tiempo - Tutiempo.net
Alcoi
El temps

Com si Alcoi no li haguera donat mai la medalla d'Or a Franco. Tots d'acord menys VOX

  • 64 anys i 4 dies després d'aprovar la distinció a Franco, Alcoi li la lleva.
  • El plenari s'ha emés en directe i ací podeu escoltar el que ha dit cadascun. Tarda uns minuts en començar. 

En plenari extraordinari, l'Ajuntament d'Alcoi ha revocat l'acord de 1959 pel qual s'atorgava a Franco la Medalla d'Or de la ciutat. No ha sigut per unanimitat pel vot en contra del regidor de VOX. Ací pots escoltar a cada partit.



 

Votació al plenari amb quasi tots es grups a favor de retirar honors a Franco.

Este 14 d'abril, coincidint amb el dia de la segona República Espanyola, Alcoi ha aprovat revocar la decisió de l'Ajuntament d'atorgar a Franco la Medalla d'Or de la Ciutat. És simbòlic, perquè la medalla era vitalícia i Franco ha mort, però quasi tots els partits estaven d'acord que mai s'havia d'haver atorgat esta distinció, i volen que quede patent que s'anul·la.

L'únic vot en contra ha sigut el de VOX. El seu regidor David Abad veu que "la vertadera finalitat d'este punt és fer desaparéixer el seu nom del llistat d'honors i distincions", i no està d'acord. Ho qualifica de "polítiques revengistes, ràncies i plenes d'odi. No participarem en este aquelarre oportunista".

Per contra, la resta de partits han donat suport a la petició, tot i que cascú en el seu matís particular.

El regidor no adscrit Marcos Martínez ha mostrat els seus dubtes en considerar que ja no té efecte perquè Franco ha mort, però, tot i això, ha votat a favor. I el portaveu popular Quique Ruiz considera que el manteniment de Franco en el quadre d'honor és incompatible amb els pilars del model que defensa: "economia de mercat, propietat privada i democràcia política". Des de la bancada socialista, Tere Sanjuan li eliminava els dos primers de la llista.

També s'ha mostrat a favor Rosa García de Ciutadans, que tan sols ha dit que "quan hi ha una situació tan clara no mereix debat". Des de Podem, Cristian Santiago assegura que "hui per fi Alcoi acaba amb una anomalia democràtica". I Màrius Ivorra de Compromís diu que estem d'enhorabona perquè acabem amb 'la entusiasta adhesión al salvador de la patria', "paraules que quedaren escrites en este mateix plenari". Ivorra diu que anul·lem una distinció "que mai s'haguera d'haver donat. Fem un acte de justícia que facilita la cicatrització de les ferides que malauradament encara no estan tancades".

També molt sentida ha sigut la intervenció de Mauro Colomina, de Guanyar Alcoi, i responsables del prec que hui portava a la retirada d'honors a Franco. "Reparem tant de dolor de tanta gent que va patir el franquisme", i ha volgut recordar les seues dos iaies, Conchita i Ángeles, totes dos víctimes de l'època, amb pares morts per la Guerra Civil, i un d'ells encara en fosa desconeguda, "pensem que a prop de Còrdova".

En nota de premsa posterior, Guanyar recorda que una altra demanda de la seua formació és la retirada del títol de Fill Adoptiu a Federico Trillo, en considerar-lo responsable de la mort dels militars a l’accident del Yak 42 quan era ministre.