El Partit Popular acusa el PSOE “d’atemptar contra el patrimoni d’Alcoi” per les obres "il·legals" en el centre.
- La Conselleria de Cultura ha obert expedient sancionador a l'Ajuntament d'Alcoi per obres il·legalsen el Centre.
La Conselleria de Cultura ha obert expedient sancionador a l’Ajuntament d’Alcoi per haver-hi finalitzat la primera fase de les obres en el Centre “sense haver obtingut la prèvia i preceptiva autorització” de Cultura, que exigeix la Llei de Patrimoni Valencià per executar-se en un conjunt declarat Bé d’Interés Cultural.
El passat gener, quan es va concloure la primera fase de les obres en el Centre amb la repavimentació de Sant Francesc i la plaça de Ramón i Cajal, Guanyar Alcoi i PP van denunciar públicament que les obres s’havien conclòs sense tindre les autoritzacions pertinents de la Conselleria de Cultura, i que la segona tampoc les tenia.
Aquestes autoritzacions són necessàries perquè el nucli històric d'Alcoi està declarat Bé d'Interés Cultural, i segons estipula la Llei de Patrimoni Cultural Valencià, tant en conjunts històrics com en BIC, es requerirà autorització per a les actuacions de "transcendència patrimonial". A pesar d’aquesta legislació, des de l'Ajuntament van al·legar que les obres, segons l'informe de l'arqueòloga municipal, no tenien transcendència patrimonial i, per tant, no necessitaven les autoritzacions.
Una vegada finalitzades les primeres obres, la Conselleria de Cultura va requerir informació a l'Ajuntament, des d’on van afirmar que ja havien enviat el projecte de les obres i l'informe de l'arqueòloga municipal.
Quasi dos mesos després, la Conselleria de Cultura ha obert actuacions prèvies en el procediment sancionador contra l’Ajuntament d’Alcoi per haver executat obres il·legals en el Centre, declarat Bé d’Interés Cultural amb la categoria de Conjunt Històric.
Quique Ruiz, portaveu del PP ha explicat les mesures que adopta Cultura arran de les obres de reforma del carrer de Sant Francesc i la Plaça de Ramón i Cajal. "Aquestes obres, segons la resolució de la conselleria, van ser “consumades sense haver obtingut la prèvia i preceptiva autorització” de Cultura que exigeix la Llei de Patrimoni Valencià per executar-se en un conjunt declarat Bé d’Interés Cultural", explica.
Ruiz ha destacat com la conselleria sosté que la intervenció de l’Ajuntament concorre en el “supòsit fet normatiu de les denominades obres il·legals”. Cultura investigarà la comissió d’una infracció greu i una altra lleu contra el patrimoni per haver executat les obres sense autorització, la qual cosa vulnera fins a set articles de la Llei de Patrimoni Valencià.
Quique Ruiz afirma: “les actuacions de la conselleria estan dirigides a concretar els fets, identificar als responsables i determinar les circumstàncies rellevants del cas. Amb aquesta finalitat ha reclamat a l’Ajuntament que remeta la informació pendent d’aportar des del mes de setembre passat, quan va fer el primer requeriment. La conselleria requeria llavors informes sobre la justificació del compliment de la Llei de Patrimoni, informes de l’arquitecte i de l’arqueòleg municipal, així com un estudi patrimonial”.
El portaveu del Partit Popular continua: “ara també exigeix informació sobre el règim d’intervencions aplicable al Centre d’Alcoi i una còpia de la comunicació remesa temps arrere per Cultura per a recalcar a l’Ajuntament que, per mancar el Centre d'un pla especial, les intervencions requerien l'autorització de la conselleria”.
Ruiz ha lamentat que l’Ajuntament “tarde més de mig any a aportar la informació amb el clar objectiu d’obstruir la investigació de la Conselleria de Cultura”. El portaveu ha retret al Govern del PSOE “que es crega que està per damunt d’altres administracions i no demane permís per a executar obres que destrueixen el patrimoni d’Alcoi i usen materials de baixa qualitat”.
La investigació de la conselleria haurà de resoldre si legalitza la intervenció de l’Ajuntament o obliga a desfer l’obra per a “restaurar els valors patrimonials afectats”. Les obres del carrer de Sant Francesc i la Plaça de Ramón i Cajal es van executar en 2020 per 362.939,50 euros. Les dels carrers San Mauro, Santa Rita i El Tap estan en marxa per un import de 229.944,06 euros.
Ruiz ha retret al Govern del PSOE la “nul·la sensibilitat pel patrimoni” de la ciutat.